Miroslava Loukotková: Keď vám niečo robí radosť, vždy si na to nájdete čas

 Miroslava Loukotková: Keď vám niečo robí radosť, vždy si na to nájdete čas

Behá, venuje sa skialpinizmu, je inštruktorkou jogy aj FlyFitu a ešte aj stíha chodiť do práce. Miluje prírodu, jej dni sa v nej neraz začínajú a ešte častejšie aj končia. Neváha vybehnúť na kopec nad Banskou Bystricou ešte pred východom slnka a nevadí jej ani večerný beh tmavým lesom s čelovkou na hlave. Aktívna a zdravo žijúca mladá žena, Mirka Loukotková, nám v rozhovore prezradila:

  • Kto u nej zapálil lásku k športu;
  • svoj recept proti bolestiam chrbta a skolióze;
  • čo je to FlyFit a ako sa k nemu dostala;
  • čo všetko stíha ráno ešte pred odchdom do práce

Mirka, na úvod nám prezraďte niečo o sebe. Kde bývate, koľko máte rokov, čomu sa profesne venujete?

Bývam a aj pracujem v Banskej Bystrici. Tu som sa narodila a tiež som si toto mesto vybrala aj pre život. Je tu veľmi pekná príroda a kopce všade naokolo a to je pre mňa veľmi dôležité. Mám 32 rokov, vyštudovala som ekonómiu a pracujem pre korporáciu v oblasti finančných služieb – konkrétne účtovníctvo a kontroling. Okrem toho pracujem aj ako inštruktorka jogy v krásnom štúdiu v Banskej Bystrici – Jogovňa.

Kto u vás zapálil lásku k športu?

Vo svojom okolí mám veľa ľudí, ktorí sa venujú športu alebo aktivitám v prírode a veľmi ma tým motivujú. Ale keď sa nad tým tak zamyslím, bola to práve moja mamina. Tá ma podporila k tomu, aby som sa začala venovať najskôr joge a potom aj behu. Pamätám si na prvé mamininé bežecké preteky, na ktorých som jej bola fandiť. Atmosféra ma tak pohltila, že na ďalšie preteky som si natrénovala a išla zapretekať aj ja.

Vlastina Svátková: Dát si samu sebe na první místo neznamená, že ti, které milujete, budou trpět

Čo vás priviedlo k joge a ako dlho sa jej už venujete?

Od útleho veku som mala problémy s chrbticou a mám skoliózu. Spočiatku som pravidelne chodila na rehabilitácie, no tie ma prestali baviť a tým, že som necvičila pravidelne, nevidela som ani žiadne výsledky. A tak som skúsila jogu. Bola to pre mňa láska na prvý pohľad. Mala som vtedy asi 17 rokov (takže joge sa venujem už viac ako 15 rokov). O dva roky neskôr som si spravila inštruktorský kurz a začala jogu aj učiť.

Prečo práve FlyFit? V čom spočíva tajomstvo tejto športovej aktivity a prečo by sme ju mali vyskúšať?

FlyFit, známy tiež aj ako antigravity joga, je cvičenie za pomoci špeciálnej plachty upevnenej o strop. Je to kombinácia jogy, strečingu, silového tréningu ale aj akrobacie. A práve to ma na ňom zaujalo. Je to niečo netradičné, iné. Počas hodiny zažijete veci, ktoré nemáte ako inak zažiť. Zavesiť sa dole hlavou a lietať. Asi to nie je cvičenie pre každého. No ak vás niečo z predchádzajúcej vety oslovilo, tak to treba určite skúsiť. Sama na sebe vidím, že mi to veľmi pomáha aj na chrbát a celkové posilnenie svalstva. No samozrejme, najviac ma na tom baví tá akrobatická časť. Aby som ale nikoho neodradila, je to cvičenie, ktoré zvládne takmer každý. Aj keď to vyzerá náročne, v skutočnosti je veľa tých akrobatických pozícií veľmi jednoduchých.

Venujete sa však aj outdorovým športom. Ako dlho lyžujete a venujete sa skialpinizmu? Zimá vám nevadí? 🙂

Outdorové športy milujem. V lete je to teda hlavne beh a turistika. No už na konci leta sa neviem dočkať kedy padnú prvé vločky snehu a bude sa dať ísť na lyže. Príroda je v zime jednoducho čarovná. Ak niekto nemá rád zimu, odporúčam mu skúsiť lyže alebo bežky a určite si ju zamiluje. Lyžujem od detstva, potom som na čas skúsila snowboard. Zapáčila sa mi jazda vo voľnom teréne a tak prirodzene mi z toho potom vyšlo, že je praktickejšie mať skiaplové lyže a spoznávať aj miesta mimo zjazdoviek. Je to asi 8 rokov čo pravidelne skialpujem.

Beh je tiež jedným z vašich obľúbených športov. Ako často beháte a na aké vzdialenosti? Pochváľte sa svojimi bežeckými úspechmi.

Áno, to rozhodne je. V tejto covidovej dobe, keď sa toho veľa nedalo robiť, lebo všetko bolo zatvorené, som začala behávať trošku viac. No behávam už asi 10 rokov.

Keď som s behom začínala, behávala som kratšie trasy najmä po asfalte. Potom prišlo na rad niekoľko polmaratónov. No ako som objavila trailový beh, behám najčastejšie iba v lese. Zapáčili sa mi behy hrebeňom našich pohorí. A tak asi za svoj najväčší úspech považujem beh hrebeňom Nízkych Tatier, cca 52 km z Čertovice na Donovaly. Bol to skôr taký projekt či sen, nebol to súťažný pretek.

Čo sa týka súťaži, pár ráz sa mi podaril stáť aj na stupni víťazov, ale to vždy beriem ako motiváciu k ďalším výkonom a skôr pocit zadosťučinenia. Nie je mojim cieľom vyhrávať, ale vždy to poteší.

Jogínka a vegánka Vanda Gallo: Tajomstvo zdravej ženy spočíva v uvedomení si vlastnej hodnoty

Ako vyzerá váš bežný deň?

V poslednej dobe sa často riadim predpoveďou počasia. Keď viem, že bude ráno pekne, vstanem skôr a idem si pred odchodom do práce zabehať alebo idem na lyže. Našťastie v okolí Banskej Bystrice je veľa miest, kde sa dá veľmi rýchlo vybehnúť aj pred prácou a nie je treba nikam cestovať. Odmenou sú mi krásne výhľady na mesto a východ slnka. Potom klasická práca 8,5 h za počítačom. A po práci joga, alebo sa venujem rodine a priateľom. Snažím sa prácu za PC vyvažovať pohybom a pobytom vonku.

Ako sa vám darí skĺbiť práca s toľkými športovými aktivitami?

Keď vám niečo robí radosť, vždy si na to nájdete čas. Napríklad taký beh vám vôbec nezaberie veľa času. Stačí menej ako hodina, maximálne dve, párkrát do týždňa. Veľmi veľa stihnem ešte ráno pred tým, ako idem do práce. Tiež víkendy rada trávim v horách.

Stravujete sa bežne? Ako vyzerá váš jedálniček?

Na stravu vôbec nie som odborník. Snažím sa stravovať hlavne pestro a pravidelne. Základom môjho dňa sú výdatné raňajky. Väčšinou mám teplý obed aj večeru. V množstve jedla sa veľmi neobmedzujem, lebo mám aj veľký výdaj. Zjem toho skutočne dosť. Snažím sa vyhýbať polotovarom a spracovaným surovinám. No mojou slabosťou je sladké – zbožňujem koláče a zákusky.

Ako naštartovať metabolizmus a začať s chudnutím

Otázka na telo: absolvujete každoročne preventívne prehliadky u lekára?

No, nebudem klamať, nie vždy sa mi to darí presne každý rok, ale aspoň raz za 2 roky určite prehliadky absolvujem.

Čo by podľa vás mala robiť žena preto, aby zostala zdravá až do vysokého veku?

Základom je určite pohyb – akýkoľvek. Pre niekoho to môže byť krátka prechádzka okolo domu alebo v prírode. Hlavné je byť na čerstvom vzduchu, na slnku, ak sa dá.

Čo je podľa mňa ešte dôležité je nájsť si v živote balans medzi prácou a voľným časom. Medzi rodinou a časom pre seba. Medzi športom a odpočinkom a podobne. A hlavne robiť veci čo vás bavia a napĺňajú. Zbytočne sa nestresovať a viac sa smiať.

Máte svoje obľúbené motto, ktorým sa v živote riadite?

To nemám. Snažím sa žiť tak aby som bola sama so sebou spokojná.

Čoho by ste chceli mať v živote menej, čoho viac a čo by ste si chceli zachovať tak, ako to je?

Určite by som v živote chcela mať menej stresu. Moja robota z veľkej časti o termínoch a deadlinoch, ktoré treba dodržiavať, čo je veľmi stresujúce. Dá sa na to zvyknúť, no keby sa dalo, tento stres by som rada obmedzila.

Chcela by som mať viacej voľného času na šport, cestovanie, vzdelávanie, zážitky.

Zachovať by som si chcela veľmi dobré vzťahy, ktoré máme doma v rodine a úžasných priateľov. Ale aj zdravie a radosť zo života.

Foto: archív Miroslavy Loukotkovej

Sleduj nás aj na Facebooku a tiež na Instagrame. Práve na našom IG už o chvíľku bude prebiehať súťaž o mesačný vstup do videoarchívu jogového štúdia Jogovňa, ktorý nám Mirka venovala do súťaže.

 

Zanechajte nám komentár