Je beh vhodný šport pre ženy?

 Je beh vhodný šport pre ženy?

Premýšľate, že zaradíte do svojej rutiny novú športovú aktivitu, no neviete sa rozhodnúť, ktorú? Kondíciu vám pomôže naštartovať množstvo druhov športov od bicyklovania cez cvičenie HIIT  až po tenis. Avšak dnes oveľa viac žien, ako kedysi, si niekoľkokrát do týždňa šnuruje tenisky a vyráža. Kam? No predsa, zabehať si. Beh je, totiž, ideálnou športovou aktivitou pre ženy. Hoci beh nemá žiadne vekové ani rodové obmedzenia, za posledných niekoľko rokov sa vyvinul (aj) v ženský šport na rozdiel od čias, kedy sa ženy nemohli ani len zúčastniť olympiád a maratónov, pretože beh bol kedysi považovaný striktne za doménu mužov.

Bližšie k prírode

Beh je pre človeka jedným z najprirodzenejších športov. Je vrodený, nejde teda o zručnosť, ktorú sa musíte naučiť. Od prvých kolísavých krokov ako batoľa, si beh vyžaduje len málo vedomého sústredenia. Beh môže byť tiež fantastický spôsob, ako objavovať a užívať si prírodu. Vybehnúť von do prirodzeného vonkajšieho prostredia je skvelý spôsob úniku od stresu a víru každodenného života. Neexistuje nič krajšie na prečistenie mysle a vychutnanie si okolitej scenérie, než trailový beh krajinou.

Pilates či joga? Aký je medzi nimi rozdiel a ktoré cvičenie je vhodné pre mňa?

Ženy majú flexibilný svalový systém

Ženy majú pri trailovom behu jednu výhodu: ich svaly a spojivové tkanivá sú pružnejšie ako u mužov. Kvôli tejto väčšej elasticite majú ženy nižšie riziko zranenia ako muži – za predpokladu, že pravidelne trénujú. Väčšina žien je útlejšia, ľahšia a pomalšia ako muži, čo značí, že ich pohybový aparát je pri behaní menej namáhaný. Výsledky tiež naznačujú, že rýchlejšie regenerujú a optimálnejšie spaľujú, preto niekedy dokážu silnejšie pohlavie na dlhé vzdialenosti predbehnúť.

Okrem toho, na rozdiel od mužov, si ženy vedia rozumnejšie rozložiť sily, volia optimálne tempo, nepreťažujú sa, čím predchádzajú acidóze a znižujú riziko zranenia. Flexibilita, vytrvalosť a pravidelné trénovanie predurčujú ženy na dosahovanie výnimočných výsledkov. Existuje však ešte ďalší aspekt, prečo je beh pre ženy vhodný: ženy volia predovšetkým tie druhy športových aktivít, ktoré sú dobré pre ich zdravie. Práve preto je trailový beh pre ženy skvelý, pretože plní hneď niekoľko úloh:

  • reguluje/urýchľuje metabolizmus,
  • pomáha pri redukcií telesnej hmotnosti,
  • posilňuje imunitu,
  • zlepšuje náladu a uvoľňuje stres,
  • spevňuje svaly,
  • posilňuje srdce a obehový systém,
  • reguluje krvný tlak,
  • zvyšuje kapacitu pľúc,
  • zlepšuje elasticitu tepien.

Zdravý vývoj dieťaťa a pohyb: Poznáte tieto inšpirácie na pohybové aktivity pre deti?

Užitočné informácie a zaujímavosti o behu

  • Vysoko intenzívny anaeróbny beh je jedným z najsilnejších stimulátorov prirodzených ľudských rastových hormónov – tých, ktoré prispievajú k silnejším svalom a v konečnom dôsledku k zvýšeniu celkového výkonu.
  • Rýchly beh spáli viac kalórií ako pomalý beh, avšak pomalý beh spáli viac kalórií ako žiadny beh :-).
  • Ak začnete behať a budete behať pravidelne, udržíte si rovnakú telesnú hmotnosť po celé roky.
  • Nemusíte byť špičkovou maratónskou bežkyňou na to, aby ste sa z času na čas zapojili do bežeckých pretekov, najmä, keď ide o benefíciu. Väčšina zúčastnených bude na tom veľmi podobne ako vy, a len malé percento bežcov budú profíci. Ide o zámer, no najmä o zábavu a skvelý zážitok.
  • Americká štúdia zistila, že ženy-bežkyne produkujú inú formu estrogénu ako ich sedavé kolegyne. Výsledkom je, že bežkyne si o polovicu znížili riziko vzniku rakoviny prsníka a maternice a o dve tretiny riziko, že získajú diabetes 2.stupňa.

Rebriny na cvičenie: Aké výhody ponúkajú a prečo by ste si ich mali zadovážiť?

  • Pravidelné behanie s kamarátkou alebo skupinou iných žien vám pomôže udržať si motiváciu a zaistiť si bezpečnosť. Je to tiež oveľa väčšia zábava, ako behať sama. Bežkyne sa postupne navzájom stávajú viac ako len spolupútničkami. Časom sú z nich spriaznené duše a dlhoročné priateľky na dobré aj zlé časy.
  • Ak pravidelne behávate, mali by ste suplementovať železo a vápnik a tiež zaradiť do stravy viac potravín takými sú vajcia, biely jogurt, syry a iné mliečne produkty, brokolicu, zelenú listovú zeleninu, špenát, losos, ovsené vločky a podobne.
  • V prípade, že máte menštruáciu, počúvajte svoje telo a choďte behať až vtedy, keď sa na to cítite. Nikomu nepomôže, ak sa budete s kŕčmi v bruchu motať po tréningovej trati.
  • Ak behávate sama, noste so sebou korenistý sprej.

Ktorý druh športu si získal vás?

Obrázky zdroj: Freepik

Zanechajte nám komentár