Preháňate to s cukrom a sladkosťami? Takto s nimi zatočíte!

 Preháňate to s cukrom a sladkosťami? Takto s nimi zatočíte!

Máte pocit, že po konzumácii koláčika, čokolády či inej nálože cukru sa vaše telo začne správať inak? Zaznamenali ste tras podobný nadmernému prísunu kofeínu, ťažobu v žalúdku, problémy s trávením a náhlu únavu? Nie ste sama. Takto na nadmernú konzumáciu cukru ľudský organizmus môže zareagovať bežne, najmä ak ho skonzumujete priveľa a nebodaj na lačný žalúdok. Čo presne sa vo vašom tele vtedy odohráva?

Väčšina z nás vie, že by mala konzumovať menej cukru, no nedokáže odolať pokušeniu. Sú aj ľudia, ktorí nemajú radi sladké a im úprimne blahoželáme a v kútiku srdca tak trochu aj závidíme. Ušetria totiž svoj organizmus mnohých šokov. Krátko po konzumácii cukrovej nálože náš krvný cukor veľmi rýchlo a prudko vzrastie, čo nám síce dodá rýchlu energiu, no zároveň aj prázdne kalórie. Následne nám cukor v krvi veľmi rýchlo klesne, čo má za následok pocit únavy, pretože si náš organizmus práve poriadne zamakal. Nehovoriac o tom, že cukor ovplyvňuje aj našu hormonálnu rovnováhu. Z hľadiska reakcie oranizmu je úplne jedno, či ide o biely, hnedý, trstinový, kokosový cukor, med, javorový či iný sirup.

Zoznam potravín, ktoré vám môžu pomôcť zmierniť úzkosť

Možno aj vás z času na čas prepadnú výčitky svedomia a tušenie, že by ste nemali konzumovať toľko cukru, no slasť z opojnej sladkej chuti je silnejší ako vy a jednoducho neodoláte. Máme pre vás dve správy, jednu dobrú a jednu, ako tomu už zvyčajne býva, zlú. Tá zlá správa znie: naozaj budete musieť s cukrom pribrzdiť, ak chcete zostať zdravá a fit. A tá dobrá, nemusíte prestať konzumovať cukor úplne. Aj tu môžete použiť Paretovo pravidlo 80/20. Ak váš jedálniček bude tvoriť 80% zdravých a nutrične vyvážených pokrmov, 20% môžete zhrešiť. Poďme sa však teraz bližšie pozrieť na to, ako sa zbaviť nadmernej každodennej konzumácie cukru.

Vyvážená strava. Pokiaľ budete konzumovať denne 3 vyvážené jedlá s dostatočným zastúpením bielkovín (mäso, vajcia, syry, strukoviny…), komplexných sacharidov (celozrnné produkty, strukoviny) a zdravých tukov (rastlinné oleje lisované za studena, orechy, semienka, avokádo, mastné typy rýb), nebudete mať takú chuť na sladké, ako keď to preháňate s jednoduchými sacharidmi (biele a tukové pečivo, koláče, sladkosti, biela ryža, zemiaky, biele cestoviny…).

Konferencia Pre zdravie ženy v Košiciach 2022 – Poldenná vstupenka

Maškrtenie medzi jedlami. Ak ste zvyknutí končiť každé hlavné jedlo dňa sladko bodkou, vypestovali ste si návyk, ktorého je pomerne ťažké sa zbaviť. Nie však nemožné. To isté platí o maškrtení medzi hlavnými jedlami. Tu ku kávičke horalka, tam fidorka alebo veterník z cukrárne od naproti. Je úplne v poriadku jesť 5x denne, no desiata a olovrant by mali byť zastúpené zdravým snackom: orechy, biely jogurt s ovocím prípadne medom, fit tyčinka bez cukru alebo jeho náhražiek, ovocie, zelenina nakrájaná na pásiky.

Všetko sladké preč. Táto metóda je mimoriadne drastická ale účinná. Na mesiac je potrebné, aby ste sa zbavili akéhokoľvek jedla sladkej chuti. Teda aj čerstvého či sušeného ovocia, medu a podobne. Nebojte sa, je to len na prechodné obdobie, aby si váš organizmus od sladkej chuti, ktorej sa už naučil extrémne prepadnúť, odvykol. Vlákninu z ovocia budete počas jedného mesiaca nahrádzať zeleninou. Musíte tiež dbať na to, aby zvyšok vášho jedálnička bol naozaj vyvážený, čo môžete skonzultovať s výživovým poradcom. Po mesiaci postupne zaradíte ovocie späť do jedálnička, vždy po jednom druhu. Výsledný efekt by mal byť taký, že príkra chuť z priemyselne vyrábaných sladkostí by sa vám po takejto diéte mala vyslovene sprotiviť.

Ako naštartovať metabolizmus a začať s chudnutím

Intermittent fasting. Teraz máme na mysli konkrétne metódu 16:8. To znamená, že počas 8 hodín jete normálne a počas 16 hodín sa postíte. Môžete ráno začať napríklad neskorými raňajkami o 10h, obed si dať okolo 14h a večeru o 18h. Keďže musíte svoje všetko jedlo dňa skonzumovať v 8-hodinovom okne, a to naplníte zdravou stravou, na sladkosti a podobné nezmysly vám našťastie nezostane priestor.

Máte nejakú inú otestovanú metódu, ako prestať nadmerne jesť sladké? Budeme rady, ak sa s nami o ňu podelíte.

Obrázky zdroj: Freepik

Zanechajte nám komentár