5 spôsobov, ako ovládnuť svoj hnev

 5 spôsobov, ako ovládnuť svoj hnev

Spomínate si ešte na incident z tohtoročných Oskarov? Zamýšľali ste sa nad tým, čo by ste urobili na Willovom mieste vy? Ovládli by ste sa a prešli poznámku komika mlčaním, alebo by ste sa rovnako, ako on, postavili zo stoličky v hľadisku a išli mu jednu streliť na pódium? Ak sa vám už niekedy stalo, že iný človek komentoval či parodoval váš vzhľad alebo si robil srandu z niektorého z vašich blízkych, asi si už viete spätne vybaviť, ako ste vtedy zareagovali a viete aj to, do akej miery ste schopná zvládať svoj hnev. Pretože hnev je súčasťou každého z nás, no nie každý ho vie ovládať. Ako svoj hnev zvládnuť tak, aby nás neprevalcoval?

Každá z nás sme v určitom okamihu svojho života zažila prudký nával hnevu na nespravodlivosť alebo agresiu odohrávajúcu sa v našom okolí. Ak niekto vraví, že sa nikdy na nikoho nehnevá, neverte mu. Každý sa občas na niečo nahnevá a tak je to v poriadku. Hnev je totiž reakcia na to, ako väčšina ľudí spracováva strach, frustráciu alebo zranenie. Z väčšej časti je hnev normálna, zdravá emócia. Mení sa však na nezdravý, ak sa vymyká našej kontrole alebo ním pravidelne niekoho zraňujeme. Nekontrolovaný hnev si môže vybrať daň ako na našom zdraví, tak aj na našich vzťahoch. Preto je kľúčové vedieť, ako sa s ním vysporiadať a neprepadnúť jeho ničivej sile.

Konferencia Pre zdravie ženy v Košiciach 2022

5 spôsobov, ako zvládať svoj hnev

Dýchajte. Keď ste naozaj veľmi nahnevaná, nemôžete urobiť nič lepšie, než sa preladiť na vedomé dýchanie a prevziať tak kontrolu nad svojím telom. Odložte nateraz plytké dýchanie plné stresu, a začnite sa sústrediť na hlboké nádychy a výdychy do brucha (bránicové dýchanie). Úplne odložte dôvod vášho hnevu a sústreďte sa niekoľko minút výlučne na svoj dych.

Vlastina Svátková: Dať si samu seba na prvé miesto neznamená, že tí, ktorých milujete, budú trpieť

Počítajte do desať. Možno vás mama učila po celý život, že skôr, ako v hneve odpoviete, máte narátať do desať. A mala pravdu. Akokoľvek jednoducho a hlúpo to vyznie, ale pomalé počítanie do desať je zdravý spôsob, ako okamžite zmierniť nahromadené napätie. Pýtate sa, ako je to možné? Dôvodom je sústredenie vašej mysle na jednu konkrétnu úlohu. Hnev spôsobuje zvýšenie krvného tlaku a srdcového tepu, takže počítanie po ľubovoľné číslo, ktoré pre vás predstavuje bezpečnú hranicu, poskytne vášmu telu príležitosť vypustiť paru a spomaliť dýchanie, aby ste mali čas na premýšľanie, než poviete alebo urobíte niečo, čo by ste neskôr mohli ľutovať.

Psychika a kožné ochorenia

Nastavte si pevné hranice. Ak vám niekto vo vašom okolí povedal alebo urobil niečo zlé, je potrebné, aby sa o tom dozvedel. Tým, že mu poviete, ako sa pri jeho slovách/konaní cítite a poprosíte ho, aby to už viac nerobil/nehovoril, si nastavujete okolo seba zdravú hranicu. Daná osoba si ju zapamätá a verte či nie, nabudúce ju už prekračovať nebude (pokiaľ nie je vyslovene bez chrbtovej kosti). Rovnako mohol zareagovať aj Will. Mohol komikovi, ktorý show uvádzal, povedať napríklad tieto slová: „Prekročili ste hranicu, Chris. Už nikdy sa o mojej rodine na verejnosti takto nevyjadrujte. Dlžíte mojej manželke ospravedlnenie!”

7 tipov na zlepšenie sebalásky

Vizualizujte si vodopád. Alebo niečo, čo do vašej duše vnáša pokoj. Čokoľvek: zurkotajúci potôčik, lúku plnú kvetov a bzučiacich včiel, les plný štebotajúcich vtákov, smejúce sa deti, radostné vrtenie chvosta vášho psa. Pomôže vám to nesústrediť sa na pocit krivdy. Zostaňte pokojní. Pokiaľ druhá osoba pokračuje v urážaní a zhadzovaní, buďte pevná ako skala a znova zopakujte, že sa vám jeho/jej  správanie nepáči a poproste ju/ho, aby svoje konanie okamžite ukončila a už viac neopakovala. V prípade, že vás niekto nahnevá mailom alebo správou v messengeri, neodpovedajte mu hneď. V pokoji si celú vec, vrátane svojej reakcie premyslite, prípadne sa na to vyspite a reagujte až potom, čo vychladnete.

Cvičte. Boli ste si už niekedy zabehať plná hnevu? Všimli ste si, že vtedy sa vám behá najlepšie? Je to naozaj tak 🙂 Hnev je energia, ktorú neradno potláčať. Je však viac než vhodné ju premeniť na inú energiu a vybiť ju napríklad športom. Uvidíte, že sa potom budete oveľa lepšie cítiť a dokážete tiež triezvejšie uvažovať. Keď svoj hnev vybeháte, len málokedy sa stáva, že na nevhodné poznámky iných ľudí zareagujete urýchlene, trpko, ironicky či dokonca zákerne.

Obrázky zdroj: Freepik

1 Comments

Zanechajte nám komentár