Prekyslenie – pohľad urológa

 Prekyslenie – pohľad urológa

Vedeli ste, že rôzne urologické ochorenia priamo súvisia so zložením našej stravy? A že strava ovplyvňuje zloženie a kyslosť moču? Vhodnými potravinami vieme predísť zápalom urotraktu alebo vzniku bolestivých močových kameňov.

Všetko, čo zjeme, sa cez črevá dostáva do krvi a krv je neustále filtrovaná v obličkách. Obličky vylučujú z tela tekuté odpady. Moč je tekutina, ktorá je zmesou týchto odpadov – rôznych látok a iónov. Pri rôznom pomere ich množstva dochádza ku kolísaniu pH, teda zmenám kyslosti moču. Inými slovami, moč môže byť kyslý alebo zásaditý, práve podľa zloženia našej stravy.

Konferencia Pre zdravie ženy v Bratislave 2021 – ONLINE PRENOS (LIVE STREAM)

V moči sa nachádzajú aj drobné kryštáliky, ktoré voľným okom nevidíme. Ak je kryštálov priveľa a pH moču im poskytne vhodné podmienky, začnú sa na seba nabaľovať. Podobne ako drobné zrnko piesku v perlorodke vytvorí perličku, z obličky sa stane perlorodka a vytvorí močový kameň. V príliš zásaditom moči môžu pôsobiť baktérie, ktoré okrem zápalu vytvárajú aj takzvané struvitové močové kamene. V príliš kyslom moči zas vzniká najčastejší typ močových kameňov – kalciumoxaláty. Ochorenie močovými kameňmi úzko súvisí s problematikou zápalu močových ciest.

Ako teda potraviny menia pH moču? Väčšina druhov ovocia a zeleniny posúva pH moču v prospech mierne zásaditého, čo nám veľmi vyhovuje. Naproti tomu konzumácia fastfoodov, cukroviniek či alkoholu moč prekysľuje. Prekvapivé je napríklad citrusové ovocie – čakali by sme, že kyslý citrón bude moč prekysľovať, pritom je to naopak. Podľa najnovších štúdií je zas iný citrus – pomaranč – jednou z naj potravín pri predchádzaní vzniku močových kameňov.

Toto vám hrozí, ak zostanete sedieť v mokrých plavkách

Záverom sa dá povedať – najlepšia strava pre obličky je taká, ktorá ide povestnou zlatou strednou cestou. Pri dostatočnej konzumácii ovocia a zeleniny nemusíme mať výčitky ani z občasného fastfoodu. Pri ochoreniach obličiek a mechúra je navyše nesmierne dôležitý dobrý pitný režim. O tom si povieme nabudúce.

MUDr. Ján Švihra ml., PhD.

1 Comments

Zanechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

58 − 54 =