Viete, čo je PMS, PMDD a ďalšie poruchy menštruačného cyklu a ako im čeliť?

 Viete, čo je PMS, PMDD a ďalšie poruchy menštruačného cyklu a ako im čeliť?

Fotografie od uživatele Andrea Piacquadio ze služby Pexels

Bolesti podbruška a hlavy, citlivosť prsníkov a výkyvy nálad – to všetko patrí medzi nepríjemné stavy, ktoré v rôznych podobách trápia skoro všetky ženy v období pred menštruáciou. Niekedy sú predmenštruačné bolesti také silné a nepríjemné, že ich možno označiť ako PMS, predmenštruačný syndróm. S ním sa počas života stretne asi 90% žien. 

Zažívať takéto bolesti, obzvlášť každý mesiac, je velice nepríjemné. Dobrou správou však je, že s menštruačnou bolesťou aj PMS sa dá účinne bojovať. Prečítajte si, čo je to PMS a ako si môžete uľaviť od menštruačnej bolesti. 

Čo je predmenštruačný syndróm (PMS)? 

Ako rozlíšiť menštruačné bolesti od PMS? Zatiaľ čo menštruačné bolesti sú synonymom hlavne pre kŕče a bolesť spojenou s menštruáciou, predmenštruačný syndróm spája rad psychických i fyzických príznakov. Takéto symptómy sa najčastejšie objavujú asi týždeň až 14 dní pred menštruáciou, v tzv. luteálnej fáze menštruačného cyklu. 

Ženu tak v prípade PMS čaká hotová spleť emócií, psychických i fyzických stavov. Tieto príznaky zvyčajne zmiznú po tom, čo sa objaví menštruačné krvácanie. 

Psychické príznaky PMS 

PMS sa u každej ženy prejavuje trochu inak. Podľa odhadov zahŕňa PMS až 300 rôznych príznakov. Medzi tie najčastejšie psychické prejavy patria: 

  • výkyvy nálad a podráždenosť 
  • nariekanie 
  • agresivita 
  • apatickosť 
  • vzťahovačnosť a precitlivenosť 
  • nesústredenosť 
  • vyčerpanosť 
  • poruchy spánku 
  • depresívne nálady 

Fyzické príznaky PMS 

Pozadu nezaostávajú ani telesné prejavy. Medzi také patria napríklad:

  • bolesti hlavy, migréna 
  • zvýšená citlivosť pŕs 
  • bolesť v podbrušku 
  • zmeny chuti do jedla (často nadmerná chuť do jedla) 
  • únava 
  • zadržiavanie vody v tele a zvýšenie hmotnosti 
  • opuchy kĺbov 
  • zhoršenie pleti, akné 
  • zmena kvality vlasov 

POZOR: V prípade, že vás okrem bolestí a vyššie spomínaných ťažkostí trápia napríklad aj závraty, zamerajte sa na prípadné problémy s krvným tlakom. 

4 základné typy PMS 

Každá žena prežíva predmenštruačný syndróm s inou intenzitou, teda s inými príznakmi. Na základe toho boli vytvorené 4 základné typy PMS, ktoré vám predstavíme. Dokážete sa zaradiť do niektorého z nich? 

TYP PMS-A (anxiety) 

Pri tomto type PMS prevažujú hlavne psychické problémy, ako sú úzkosť, nervozita, poruchy nálad, vnútorné napätie, podráždenosť, agresivita a ďalšie. Potom sa môžu objaviť ťažkosti, ako poruchy pozornosti, problémy so spánkom a únava. 

TYP PMS-C (cravings) 

Hlavným problémom u žien s týmto typom PMS sú neovládateľné chute do jedla. Máme na mysli hlavne chuť na sladké a s tým často spojené prejedanie sa. Zaraďujeme tu tiež telesné príznaky, ako únava, bolesti hlavy až migrény. 

TYP PMS-D (depression) 

PMS-D sa vyznačuje opäť psychickými príznakmi, kde možno zaradiť hlavne zlú až depresívnu náladu a častú precitlivenosť. Opäť sem patria aj problémy s únavou, poruchy pamäti a pozornosti, vyčerpanosť, zvýšená citlivosť na zvuky a svetlo, znížená chuť na sex a ďalšie. 

TYP PMS-H (hydration) 

Telo ženy, u ktorej sa prejavuje typ PMS-H, zadržiava nadmerné množstvo vody, čo sa následne prejavuje hlavne opuchmi. Najviac ich možno vidieť na dolných končatinách. Ďalším príznakom je samozrejme vyššia hmotnosť na váhe a taktiež väčšia citlivosť pŕs. 

Fotografie od uživatele cottonbro ze služby Pexels

Už ste počuli o PMDD? 

PMS pocítila vo svojom živote naozaj skoro každá žena. Zatiaľ čo niektoré zvládajú fungovať úplne bežne, len sa necítia komfortne, iné sú obmedzené pri denných aktivitách. 

Najzávažnejšou formou PMS je PMDD (premenstrual dysphoric disorder) alebo predmenštruačná dysforická porucha. V tomto prípade sú symptómy veľmi ťažko zvládnuteľné a ženu úplne vyradia z bežného fungovania, preto je lekárska pomoc nevyhnutná. 

Počas PMDD ženy zažívajú aj ťažké psychické stavy, objavujú sa panické útoky, samovražedné myšlienky a silná nespavosť. Preto sa často odporúča konzultovať tento stav aj so psychológom. 

TIP: Viete ako na poistenie PN, aby ste v prípade práceneschopnosti neprišli o zdroje príjmov? 

Koho PMS najčastejšie trápi? 

Vedeli ste, že podľa najrôznejších štúdií existujú skupiny žien, ktoré sa s PMS a bolestivou menštruáciou stretávajú častejšie ako iné? Rizikovou skupinou pre vznik PMS sú napríklad: 

  • Z hľadiska veku možno povedať, že PMS najviac trápi ženy okolo 30. roku veku 
  • Ženy trpiace obezitou 
  • Ženy, ktoré užívajú drogy 
  • Ženy, ktoré boli tehotné 

Aj niektoré choroby alebo zdravotné problémy môžu zhoršovať predmenštruačný syndróm. Patria medzi ne: 

  • Poruchy zrážanlivosti krvi, nedostatok železa 
  • Psychické poruchy ako depresia a úzkosti 
  • Migréna 
  • Problémy s močovým ústrojenstvom 

a ďalšie.

Prečo PMS vzniká? 

Počas menštruačných bolestí si väčšina žien aspoň v duchu pokladá otázku, prečo sa toto všetko deje. Odpoveď na túto otázku stále nie je úplne jasná a v hľadáčiku odborníkov je hneď niekoľko podozrivých spúšťačov týchto ťažkostí. 

Prvou možnou príčinou PMS môžu byť výkyvy hladín ženských pohlavných hormónov, estrogénu a progesterónu, po ovulácii. Kým sa hladina hormónov ustáli, sú hormóny v nerovnováhe, a to môže byť príčinou predmenštruačného syndrómu. 

Na vine môže byť aj serotonin, ktorý môže ovplyvňovať duševné rozpoloženie. Svoju úlohu ale zohráva aj genetika a príčiny, ako stres, fajčenie alebo konzumácia alkoholu. 

Niekedy sa ako príčina zhoršujúcich sa stavov pri PMS uvádza nedostatok niektorých vitamínov a minerálov, nedostatok pohybu, obezita alebo drogová závislosť. Z toho vyplýva, že ak sa budete snažiť žiť zdravým životným štýlom, môžu byť vaše bolesti miernejšie.

TIP: Viete ako začať behať a vydržať?

Ako zmierniť bolestivú menštruáciu a PMS?

Spôsobov, ako môžete zmierňovať bolestivú menštruáciu a PMS, je viacero. Máte možnosť vydať sa cestou zdravého životného štýlu, cestou bylín a babských rád, doplnkov stravy a ďalších. V prípade, že sú bolesti opakovane neznesiteľné, odporúčame navštíviť lekára a prebrať možnosti liečby aj s ním.

Začnite úpravou životného štýlu 

Prvý krok, ktorý môže dopomôcť k miernejšiemu priebehu menštruácie je začať žiť zdravšie vo všetkých smeroch. Znamená to teda zdravo jesť, viac sa hýbať a zároveň si dopriať aj dostatok odpočinku.

Zdravo jesť 

Zdravá strava je veľmi dôležitá, a to nielen z hľadiska ženských problémov. Jedlo je to, čo poháňa naše telo, vďaka čomu sa môžete cítiť zdraví a plní energie. Preto by ste sa mali snažiť jesť vyváženú stravu a dodržiavať nasledujúce zásady:

  • Vyhýbajte sa cukru a kofeínovým nápojom 
  • Vyraďte zo svojho jedálnička alkohol 
  • Šetrite so soľou 
  • Jedzte veľa vlákniny 
  • Jedlo si rozdeľte do viacerých denných porcií 

TIP: Môžu vám uškodiť bielkovinové diéty?

Z hľadiska menštruácie je veľmi dôležitý dostatok vitamínov a minerálov. Ide hlavne o vitamíny skupiny B a minerály, ako sú horčík, vápnik a kyselina listová. Viete, v akých potravinách ich nájdete?

Fotografie od uživatele Daria Shevtsova ze služby Pexels

akých potravinách ich nájdete?

Potraviny bohaté na vitamín B

Medzi potraviny bohaté na vitamín B patria strukoviny, vnútornosti, hydinové mäso, listová zelenina, orechy, mliečne výrobky a ďalšie.

Potraviny bohaté na hořčík

Horčík, magnézium, nájdete v potravinách, ako sú mandle, strukoviny, tekvicové semienka, listová zelenina, avokádo a ďalšie. Pri nedostatku horčíka v tele sa odporúča piť aj Magnezium a vyskúšať môžete, rovnako ako u ostatných vitamínov a minerálov, užívať ich v podobe doplnkov stravy. 

Potraviny bohaté na vápnik

Pi mlieko, nech máš pevné kosti – možno že aj vy ste v detstve počúvali túto vetu. Vápnik sa ale vyskytuje vo viacerých potravinách. Dobrým zdrojom vápnika, sú napríklad fazuľa, brokolica, rôzne semienka a orechy a samozrejme aj mliečne výrobky.

Viac sa hýbať

Napadlo by vás, že práve cvičenie môže pomôcť od bolesti? Aj keď sa vám práve nechce a nemáte náladu, verte, že aj počas PMS sa to dá. Stačí nájsť pohyb, ktorý vás baví a pravidelne sa mu venovať. Vaše telo vám poďakuje a kto vie? Možno vás odmení aj nejakým schudnutým kilogramom.

Hýbať sa môžete aj počas menštruácie – odporúčajú sa však skôr pokojnejšie druhy cvičení. Vyskúšať môžete napríklad hormonálnu jogu, cviky na uvoľnenie bedrovej oblasti alebo cvičenie na nafukovacej lopte.

TIP: Chcete vedieť ako schudnúť hravo a efektívne?

Dopriať si odpočinok 

Vaše telo potrebuje po fyzickej aktivite tiež odpočívať – a tým nie je myslené len spať 8 hodín denne. Oddýchnuť si môžete aj inak – napríklad meditáciou, návštevou sauny alebo relaxom v hojdacej sieti na záhrade s knihou v ruke.

Cesta byliniek 

Predtým boli bylinky pre viacerých ľudí jedinou možnosťou, ako si uľaviť od rôznych zdravotných problémov a bolestí pri menštruácii. Poznáte ale byliny, ktoré vám môžu od bolesti uľaviť? Vyskúšajte ich skôr ako vyrazíte k lekárovi a do lekárne.

Ženská bylina alchemilka  

Typicky ženskou bylinkou je alchemilka, ktorú možno využiť aj na iné ženské problémy, nielen tie menštruačné. Alchemilka pomáha tiež pri zápaloch vaječníkov alebo močových ciest. Vyskúšajte preto ako prvú pomoc alchemilkový čaj pri bolestiach. 

TIP: Viete, ktoré problémy trápia ženy najčastejšie?

Ľubovník bodkovaný pomôže od kŕčov 

Ľubovník bodkovaný, kúzelná žltá kvetina, ktorá pomôže uvoľniť kŕče a nielen to. Ľubovník má celkovo upokojujúce účinky a využiť jejho silu tak môže každý, kto má problémy so stresom alebo spánkom. 

Na hormonálnu rovnováhu malinový čaj 

Vyskúšať môžete aj čaj z listov malinovníka, ktorý pomáha udržiavať ženské hormóny v rovnováhe alebo ich do nej vracať. Pomáha nielen pri PMS, ale aj pri menopauze.

Photo by Tamara Schipchinskaya on Unsplash

Medzi ďalšie obľúbené bylinky pri PMS patria: 

  • Rebríček, ktorý pomáha pri bolestiach hlavy a menštruačných kŕčoch 
  • Ďatelina lúčna, ktorá podobne ako malinovník pomáha vyrovnať hormonálnu hladinu 
  • Hluchavka, ktorá zmierňuje silnú menštruáciu a tiež príznaky s ňou spojené, ako sú migrény a psychická záťaž 
  • Prejavy PMS miernia aj medovka alebo drmek

Cesta tepla 

Pomôcť pri bolestiach môže vo vašich dňoch aj teplo. Pokiaľ nepoznáte, odporúčame vyskúšať nahrievacie vankúšiky alebo teplú sprchu. Uvoľniť od bolesti môže aj sauna. 

A ako to funguje? Kŕče v ľudskom tele vznikajú preto, že svalu chýba kyslík. Teplo ale pomáha stimulovať prietok krvi a prináša tak dostatok kyslíka aj do boľavých oblastí. Preto, sláva teplu!

CBD 

Viete, čo je CBD a aké má účinky? CBD sa získava z konope. Už Číňania a Indovia využívali jeho účinkov na liečbu zdravotných ťažkostí. Staroveké civilizácie prišli na to, že CBD môže pomôcť pri ťažkostiach, ako sú:

  • Bolesti hlavy a zubov 
  • Úzkosť a hystéria 
  • Infekcia kože 
  • Uvoľnenie kŕčov 
  • Epilepsia 
  • Tuberkulóza 

a ďalšie

TIP: CBD kapsule údajne môžu pomáhať zmierňovať svalové kontrakcie a minimalizovať pociťovanú bolesť a môžu pôsobiť aj na psychickú pohodu.

Diagnostika a liečba 

Čo sa týka diagnostiky, neexistujú žiadne testy, ktoré by vám potvrdili diagnózu PMS. Diagnóza sa teda stanovuje na základe osobnej anamnézy, kedy gynekolog zisťuje, aké príznaky PMS sa u vás objavujú.

Následne musí lekár vylúčiť iné problémy, ako sú napríklad nádorové ochorenia alebo endometrióza, ktoré by mohli problémy spôsobovať taktiež.

Aby bol PMS diagnostikovaný, musia byť splnené tieto kritériá:

  • U ženy sa objavujú typické prejavy PMS 
  • Prejavy sa objavujú asi 7-14 dní pred menštruáciou a zmiznú do 4 dní po začiatku krvácania 
  • Príznaky PMS sa opakujú aspoň 3 mesiace po sebe

Kedy s PMS navštíviť lekára? 

Existuje mnoho prípadov, keď si ženy doma s babskými radami a bylinkami bohužiaľ nevystačia. Kedy ísť k lekárovi? Odporúčame navštíviť lekára a zveriť mu svoje problémy, pokiaľ vám bolesti bránia v bežnom fungovaní a nezvládate kvôli nim plniť svoje pracovné povinnosti.

Lieky a hormonálna antikoncepcia 

Lekár vám pravdepodobne predpíše lieky, ktoré uvoľňujú kŕče a bolesti. Často sa tiež stáva, že lekári odporúčajú užívanie hormonálnej antikoncepcie, ktorá pomáha vyrovnávať hladiny hormónov, bráni ovulácii a zabraňuje aj silným menštruačným kŕčom. Zváženie užívania týchto liekov je vždy len na vás.

Ďalšie poruchy menštruačného cyklu 

Nie je to len PMS a PMDD, ktoré sa môžu u menštruujúcich dievčat a žien objaviť. Existuje celý rad porúch menštruačného cyklu a ďalších ženských problémov. 

Niektoré sa oplatí poznať, pretože majú podobné prejavy ako predmenštruačný syndróm a treba ich vedieť rozoznať. Medzi ďalšie časté poruchy menštruačného cyklu u žien patria napríklad:

  • Amenorea – chýbajúce menštruačné krvácanie, kedy žena nezačne menštruovať alebo menštruovať prestane, s výnimkou tehotenstva, keď je tento stav normálny 
  • Hypomenorea – veľmi slabé menštruačné krvácanie, ktoré netrvá dlhšie ako 2 dni. Často sa objavuje u žien pred menopauzou alebo u žien užívajúcich hormonálnu antikoncepciu. 
  • Polymenorea – časté menštruačné krvácanie, kedy je menštruačný cyklus skrátený na menej ako 23 dní 
  • Menoragia – silné, dlhotrvajúce menštruačné krvácanie, ktoré trvá dlhšie ako 7 dní
  • Dysmenorea – bolesti v podbrušku, ktoré sa objavujú asi 2 dni pred menštruáciou a počas menštruácie vymiznú. Pridružuje sa často aj bolesť v krížoch a v chrbte, hnačky, bolesť hlavy a zvracanie.

PMS sa môže podobať aj ďalším ťažkostiam, ako je chronická únava alebo problémy so štítnou žľazou.

Záverom 

Dámy, teraz už by ste si mali byť schopné s príznakmi PMS lepšie poradiť – existuje totiž viac alternatív, ako si od bolesti pomôcť. Zvoliť môžete cestu bylín, liekov, tepla alebo napríklad CBD. Záleží len na vás a vašich preferenciách.

Tiež ale pamätajte na to, že každá žena je iná a čo funguje vám, nemusí byť účinné pre vašu kamarátku. Ak vás ťažkosti trápia dlhodobo a narúšajú vaše bežné fungovanie, obráťte sa na vášho lekára. Existuje totiž aj množstvo ďalších problémov, ktoré môže PMS pripomínať.

 

Alena Mrvíková, PoctiveSEO.cz

Zanechajte nám komentár