Riziká ukryté vo vode: čo by ste mali vedieť o plávaní a potápaní?

Plávanie a potápanie patria medzi obľúbené rekreačné aktivity, ktoré prinesú do vášho života nielen dostatok kvalitného pohybu, ale aj unikátne zážitky pod hladinou. Napriek tomu, že obe tieto aktivity so sebou nesú mnoho výhod, nezaobídu sa bez rizík, ktoré môžu ovplyvniť každého, kto sa rozhodne ponoriť do vody. Aké riziká to sú?

Výhody plávania a potápania

Ešte než sa pozrieme na riziká spojené s týmito obľúbenými vodnými aktivitami, je podľa nás dôležité zoznámiť sa predovšetkým s pozitívami. Tých existuje celý rad a rozhodne prevyšujú nevýhody alebo riziká. Medzi tieto výhody patrí napríklad:

Posilnenie srdca a ciev

Jednu veľkú výhodu prináša plávanie pre celý kardiovaskulárny systém: srdce a cievy. Plávanie totiž napomáha zlepšeniu obehu krvi a podporuje celkovú fyzickú kondíciu.

Zlepšenie svalovej sily

Pohyb pod vodou vyžaduje komplexnú spoluprácu veľkej väčšiny svalov ľudského tela, čo vedie k posilneniu svalov a taktiež sa zvyšuje rozsah pohybu vo svaloch. Plávanie je navyše vhodný šport aj pre ľudí s nadmernou obezitou, pretože pohyb vo vode je šetrný ku kĺbom.

Módny tip pre ženy: Ani nadbytočné kilogramy by vás nemali zastaviť vo vykonávaní obľúbených aktivít. Viete, ako sa môžete obliecť štýlovo na pláž? Na postave nezáleží.

Redukcia stresu a nárast psychickej pohody

Voda je pre mnoho ľudí symbolom pokoja. Kam inam ako do bazéna si ísť teda oddýchnuť? Lepšou možnosťou už je snáď jedine more. Voda pomáha znižovať úzkosti a naopak podporuje duševnú pohodu a odpočinok. Žeby starosti vo vode vedeli naozaj odplávať?

Rodinná aktivita

Plávanie stmeľuje. Túto aktivitu totiž môžete vykonávať s celou rodinou alebo priateľmi. Plávanie a potápanie môže poskytnúť nezabudnuteľné zážitky pre všetkých a posilniť rodinné vzťahy.

Rekreácia

Možnosti plávania i potápania sú veľmi rozmanité. Vyraziť môžete do zahraničia k moru, jazerám, koralovým útesom, ale príležitosti nájdete aj oveľa bližšie. Bazén možno máte za rohom vášho domova. Možnosti sa skrývajú v celom Česku aj Slovensku.

Tip: Kam vyraziť za potápaním na Slovensku?

Riziká číhajúce pod hladinou

Image by Freepik

Povrchové úrazy aj komplikácie spojené s tlakom. To je len zlomok toho, čo na vás môže vo vodných hlbinách číhať. Poďte sa spoločne s nami pozrieť rizikám na zúbok. Nie preto, aby ste sa vody začali báť, ale preto, aby ste mali všetky informácie.

Byť si vedomý rizík je totiž najlepšia cesta k prevencii a zaisteniu bezpečnosti. Bez ohľadu na to, či ste vášnivým potápačom alebo nadšeným plavcom, chceme vám poskytnúť cenné rady, ktoré vám pomôžu chodiť do vody s väčšou istotou a zdravým rešpektom.

Úrazy vo vode

Úrazy vo vode sú neoddeliteľnou súčasťou plávania, potápania aj iných vodných športov. Temnú stránku vody odhaľujú aj štatistiky. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) každý rok dochádza k desiatkam tisícom úmrtí spojených s vodou a stovkám tisícom úrazov vo vode.

Najrizikovejšou skupinou sú deti a mládež, avšak ani dospelí nie sú imúnni voči nebezpečenstvám spojených s vodou. Medzi najčastejšie druhy úrazov patria úrazy po topení alebo skákaní do vody či ako následky pádov na klzkom povrchu v okolí bazénov.

Topenie patrí medzi najzávažnejšie riziká, ktoré sa pri plávaní môžu objaviť. Začať sa topiť nemusia len neskúsení plavci, stačí jedna nepríjemná kŕč v hlbokých vodách a problém je na svete.

Ďalším častým úrazom vo vode sú následky skákania do vody, ako je poranenie hlavy, krku alebo chrbtice. Rozhodne by sa preto do vody nemalo skákať tam, kde to nepoznáte. Niekedy sa voda zdá hlbšia, než naozaj je. Problém môže spôsobiť aj nesprávne vykonaný skok.

Riziko pádov a zranení hrozí aj na klzkom povrchu v okolí bazénov a vodných šmykľaviek a tobogánov.

Dekompresná choroba

Dekompresná choroba, známa aj ako choroba potápačov alebo kyslíková choroba, je vážny zdravotný stav, ktorý môže postihnúť potápačov, ktorí sa vystavujú náhlej zmene tlaku počas alebo po potápaní. Keď totiž potápač vystúpi z vody príliš rýchlo, dusíkové bubliny, ktoré sa počas ponoru vytvorili, nemajú dostatok času na bezpečné rozpustenie.

Následkom potom môžu byť bolesti kĺbov a svalov, najčastejšie v ramenách, kolenách alebo lakťoch. Častým príznakom je aj náročnejšie alebo dokonca bolestivé dýchanie a bolesti hlavy. V niektorých prípadoch sa môžu objaviť neurologické symptómy, zmeny v správaní, problémy s koordináciou pohybov a ďalšie.

Liečba zvyčajne zahŕňa podávanie kyslíka v hyperbarickej komore, kde je pacient vystavený vyššiemu tlaku. To prispieva k rozpúšťaniu dusíkových bublín v tele. Dôležité je začať s liečbou čo najskôr po diagnostikovaní dekompresnej choroby.

Riziko podchladenia

Podchladenie je stav, kedy teplota tela klesá pod normálne hodnoty. Zvyšuje sa najmä v chladnom a mokrom prostredí. Medzi hlavné príznaky patrí zimnica, únava, bledosť, studená koža a nízky krvný tlak.

Náš tip: Niekedy nemusia byť následky plávania a potápania sa vo vode až také vážne. Možno sa vyhnete podchladeniu, ale môžete si privodiť klasické prechladnutie a nádchu. Viete, ako sa účinne zbaviť nádchy a prechladnutia?

Kontaminácia vody

Image by Freepik

Ďalším rizikom pri plávaní či potápaní môže byť kontaminácia vody, ktorá môže mať negatívne dopady na zdravie človeka. Voda môže byť kontaminovaná z rôznych zdrojov, veľmi častá je kontaminácia baktériami, vírusmi alebo riasami.

Kontaminovanú vodu však nie je dobré podceňovať. Táto voda môže totiž spôsobiť rôznorodé zdravotné problémy, od obyčajných hnačiek, až k infekciám a dlhodobým ochoreniam.

Infekcia

Infekcia je nezanedbateľné riziko pre plávanie alebo potápanie. Baktérie alebo vírusy môžu spôsobiť širokú škálu zdravotných problémov, vrátane infekcie.

Napríklad baktéria Escherichia coli môže vyvolať infekcie zažívacieho traktu. Obvykle sa tieto baktérie vyskytujú vo vodných plochách, ktoré sú znečistené výkalmi ľudí alebo zvierat. Podobné ťažkosti ako Escherichia coli môžu vyvolať aj niektoré vírusy.

Žiadnou výnimkou nie sú ani infekcie ucha alebo kožné problémy, infekcie dýchacích ciest, infekcie spojiviek.

Plesne

V bazénoch sa objavuje aj riziko plesní. Plesne môžu byť problémom nielen estetickým, ale aj zdravotným. Ide vlastne o mikroskopické huby, ktorým sa dobre darí vo vlhkom a teplom prostredí, ktoré im plavecké areály rozhodne ponúkajú.

Veľmi častými bazénovými plesňami sú tzv. čierna pleseň, Aspergillus alebo Alternaria, ktoré môžu vyvolávať okrem iného napríklad aj alergické reakcie.

Špecifické riziká spojené s potápaním

Potápanie môže byť fascinujúcou aktivitou, ale nesie so sebou špecifické riziká. Aké nástrahy potápanie prináša?

Záťaž na kĺby a svaly pri potápaní

Potápanie môže byť pre telo veľmi fyzicky náročné. Pri potápaní do väčších hĺbok môže byť záťaž na kĺby a svaly zvýšená, aj keď všeobecne je potápanie a plávanie považované za nízkozáťažové športové aktivity vhodné aj pre ľudí, ktorí naopak potrebujú svojim kĺbom odľahčiť.

Strata orientácie pod vodnou hladinou

V neznámom prostredí pod vodou môžete celkom ľahko stratiť pojem o priestore. Čo môže prísť potom? Najmä panika a ďalšie zlé rozhodnutia, v dôsledku ktorých môže dôjsť k strate kontaktu s ostatnými potápačmi, nekontrolovanému vzostupu nad vodnú hladinu alebo vyčerpaniu vzduchových zásob.

Barotrauma uší a dutín

Zmeny tlaku pri potápaní môžu spôsobiť tzv. barotraumu, poškodenie tkanív v dôsledku zmien tlaku. Barotrauma postihuje obvykle uši, nos a vedľajšie dutiny. Obvykle zahŕňa bolesti v ušiach, poruchy sluchu alebo závraty.

Prevencia a bezpečnosť vo vode

Image by rawpixel.com on Freepik

Práve prevencia a bezpečnosť vo vode je kľúčom k zachovaniu zdravia a eliminovaniu rizík pri rôznych vodných aktivitách, nielen pri plávaní a potápaní. Voda ponúka množstvo príležitostí na plávanie, potápanie aj iným športom, ale tiež v sebe nesie riziká, ktorým je dobré venovať osobitnú pozornosť.

Správna príprava na vodné aktivity, vedomosti, dodržiavanie bezpečnostných prístupov aj rešpekt k vode: to všetko je dôležité pre minimalizáciu nehôd a rizík vo vodnom prostredí. Poďte sa spoločne s nami pozrieť na niektoré zásady bezpečnosti. Možno, že v budúcnosti vďaka nim nebudete musieť riešiť zdravotné problémy alebo iné komplikácie.

Dôležitý je dohľad a využívanie pomôcok

Či už ste s deťmi na dovolenke pri mori, pri jazere za mestom alebo pri bazéne na záhrade, myslite na to, že dohľad na deti, neplavcov alebo plavcov začiatočníkov je pri ich pobyte vo vode nevyhnutný. Pokiaľ budete dohliadať správne, rapídne tým môžete znížiť riziko utopenia a ďalších nebezpečných situácií.

Inšpirácia: Nech už vaše cesty k vode vedú kamkoľvek, mali by ste vedieť, akú výbavu by žiadny cestovateľ nemal nechať doma.

Základom je nepretržitý dohľad. Dospelá osoba, plavec, by mala vždy byť prítomná pri detských vodných radovánkach a venovať neplavcom dostatok pozornosti. Niekedy to môže byť ťažké: každý si predsa prišiel k vode oddýchnuť, prečítať si knihu alebo chytiť trochu bronzu. Ideálne je preto sa pri rodinných výletoch v dozore nad neplavcami, predovšetkým deťmi, striedať a zaistiť tak dostatok bezpečnosti aj odpočinku pre všetkých.

Na dovolenkách pri mori alebo pri jazerách či vodných priehradách klaďte deťom na srdce blízkosť. Deti by rozhodne nikam ďaleko nemali plávať samy.

Pomôcť znížiť riziká plávania môže tiež používanie najrôznejších pomôcok. Či už ide o bezpečnostné plavecké vesty pre neplavcov alebo začiatočníkov alebo nafukovacie kruhy. Dnes už si však môžete zaobstarať aj bezpečnostné plávajúce ohrádky na pláž. Ochrániť vaše oči pred infekciou môžu plavecké okuliare, ktoré zároveň zlepšujú vašu viditeľnosť pod vodou.

Učte sa a nepodceňujte svoje zručnosti

Photo by Leo Rivas on Unsplash

Naučiť sa plávať? Ľahké. Pokiaľ však chcete vo vode zostať v bezpečí, naučiť sa plávať nestačí. Dôležité je sa zaujímať aj o ďalšie aspekty. Navštíviť môžete napríklad kurzy plávania, vďaka ktorým sa môže zvýšiť vaše sebavedomie pri pohybe vo vode. Dozvedieť sa tu môžete mnoho informácií o bezpečnom správaní vo vode a môžete sa pripraviť na prípady, kedy je potrebné vo vode zachovať pokoj a vyhľadať pomoc.

Kľúčové je tiež nepodceniť svoje zručnosti. Vo vode to totiž nikdy nie je iba o vás. Nepodceňujte silu morskej hĺbky, vlny alebo silu vodných prúdov. Aj skúsení plavci sa môžu dostať do náročných situáciách.

Naučte sa základy prvej pomoci

Základom prvej pomoci by sme radi venovali trochu viac pozornosti. Môžu totiž zachrániť život. Odporúčame preto zúčastniť sa kurzov prvej pomoci. Ktoré základné zručnosti by mali poznať plavci, potápači aj rekreační milovníci vody a vodných športov?

Tip: Základy prvej pomoci sú dôležité nielen vo vode. Viete, ako seba aj auto pripraviť na dlhé cesty? Prvá pomoc je len jeden z mnohých aspektov.

Radi by sme na prvom mieste spomenuli rešpekt k vode aj k celej nebezpečnej situácii. Verte napríklad, že topiaci človek bojujúci o svoj život má naozaj veľkú silu. Pre jeho záchranu preto radšej využite pomôcku, napríklad plaveckú doštičku alebo záchranný kruh.

Pokiaľ sa snažíte niekoho dostať na breh, myslite na jeho bezpečnosť a snažte sa prepravovať čo najšetrnejšie.

Na súši už potom skontrolujte stav vedomia, reakciu na oslovenie alebo bolestivý podnet. V prípade bezvedomia, skontrolujte dychové funkcie. Pokiaľ osoba nedýcha, nie je na čo čakať a je potrebné začať resuscitáciu.

Spoznajte prostredie a buďte obozretní

Keď sa pohybujete v blízkosti vody, je potrebné poznať okolité prostredie a byť obozretný. Predtým, než začnete skákať do vody alebo plávať všade, kde sa vám zachce, zmapujte si lokalitu. Zistite všetky dostupné informácie o prúdoch, hĺbkach aj iných skrytých prekážkach pre plávanie.

Dobré je tiež sledovať predpoveď počasia, prekvapiť vás totiž môže aj búrka alebo silný vietor. Pri potápaní v mori majte rešpekt k podmorskému svetu a nedotýkajte sa neznámych organizmov, niektoré môžu byť jedovaté.

Rešpektujte zákazy a informačné tabule. Ak si nie ste istí, oslovte miestnych obyvateľov alebo inštruktorov plávania, potápania alebo napríklad windsurfingu, ktorí sa s vami o cenné rady určite podelia. V každom prípade využívajte svoj zdravý rozum a nerobte nič, čo by mohlo výrazne ohroziť vašu bezpečnosť.

Zaujímajte sa o kvalitu vody

Photo by Clay Banks on Unsplash

Kvalita vody môže ovplyvniť nielen zdravie, ale aj váš zážitok z plávania. Zaujímajte sa preto aj o kvalitu vody. Vždy sledujte správy o kvalite vody v rekreačných oblastiach. To isté platí aj o kvalite vody v bazéne. U seba doma môžete na testovanie kvality vody využiť testovacie prúžky, ktoré odhalia prípadnú chemickú nerovnováhu vo vode.

Dodržujte hygienické pravidlá

Pokiaľ chodíte k bazénu, dodržujte hygienické pravidlá. Voda v bazénoch je ideálnym prostredím pre baktérie, a preto je dôležité dbať na určité hygienické opatrenia. Vždy sa pred vstupom do bazéna osprchujte. Odstránite tak zo svojho tela pot, oleje aj kozmetické produkty, ktoré môžu ovplyvňovať kvalitu vody.

Vždy vstupujte do bazéna vo vhodnom plavkovom oblečení. Niektoré bazény môžu vyžadovať špecifické typy alebo materiály plaviek.

Tip: Plavkovina je ideálna látka na výrobu kvalitných plaviek.

Pokiaľ vás trápi hnačka alebo iné zažívacie ťažkosti, nechoďte do bazéna. Mohlo by dôjsť k šíreniu choroby.

Potápajte sa bezpečne

Aké sú naše tipy na bezpečné potápanie?

  • Absolvujte potápačský kurz s certifikátom. Získate tak všetky potrebné zručnosti a znalosti pre bezpečné ponory.
  • Dochádzajte na pravidelné lekárske prehliadky, ktoré vám dajú jasnú predstavu o tom, či ste fyzicky spôsobilí na potápanie do väčších hĺbok.
  • Pred každým ponorom skontrolujte stav svojho potápačského vybavenia a uistite sa, že sú všetky časti v dobrom stave.
  • Plánujte svoje ponory. Predstavu by ste vždy mali mať nielen o trase, ale aj o čase strávenom pod vodou alebo o dekompresných zastávkach.
  • Sledujte vždy dopredu aktuálne počasie a podmienky mora alebo jazera.
  • Používajte bezpečné oxidové zmesi.

Záver

Plávanie a potápanie sú obľúbené aktivity, ktoré prinášajú mnoho radosti. Je však dôležité si uvedomiť, že aj tieto aktivity prinášajú určité riziká. Dodržiavaním bezpečnostných opatrení a získaním potrebných zručností môžete minimalizovať riziko úrazu a užiť si tieto aktivity naplno.

Rozhodujúce je vedomie o vlastných schopnostiach a obmedzeniach. Pokiaľ nie ste skúseným plavcom alebo potápačom, vyhľadajte kurz, kde budete môcť zdokonaliť svoje techniky. Dobré je byť aj vo výbornej fyzickej kondícii a vyhýbať sa plávaniu pod vplyvom alkoholu. Dodržujte tiež ďalšie bezpečnostné opatrenia, v prvom rade tie, ktoré sú napísané na informačných tabuliach na verejných kúpaliskách alebo plážach.

Tento článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:

Alena Mrvíková, Obsahový špecialista na optimalizáciu webov z PoctiveSEO: Pomôžeme vám s viditeľnosťou webu, marketingom, PPC reklamou

Zdieľať článok:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Podobné články