Pitný režim: Prečo je dôležitý a aké sú jeho výhody pre zdravie?

 Pitný režim: Prečo je dôležitý a aké sú jeho výhody pre zdravie?

Fotografia od užívateľa Karolina Grabowska zo služby Pexels

Vedeli ste, že voda tvorí viac než polovicu našej telesnej hmotnosti a je tak jednou z najdôležitejších živín ľudského tela? Zostať hydratovaný je preto základným, no často prehliadaným aspektom udržiavania dobrého zdravia. 

Prečo je pitný režim dôležitý?

Prečo je tak dôležité dodržiavať pitný režim a aké sú jeho výhody pre vaše zdravie? 

Aby mohlo ľudské telo správne fungovať a zachovalo si životne dôležité telesné funkcie, je potrebné udržiavať obsah vody na konštantnej úrovni. Aj keď sa do súhrnného denného príjmu tekutín započítava aj voda z niektorých potravín, napríklad ovocia a zeleniny, hlavný príjem zaisťuje pitie vody.

Dostatočný a pravidelný príjem tekutín podporuje nielen látkovú výmenu, ale zvyšuje aj energetický výdaj organizmu.

Pozor na dehydratáciu a zdravotné komplikácie

Pitný režim je neodmysliteľne spojený s dobrým zdravím, správnym fungovaním obličiek a celého organizmu.

Cítite sa unavení, bolí vás hlava, vaša pokožka je suchá a vyzerá nezdravo alebo vás trápi vysoký krvný tlak? Aj to môže vyriešiť správne dodržiavanie pitného režimu. 

Dehydratácia

Dehydratácia je pre organizmus nebezpečná a často je iba dôsledkom toho, že zabúdame piť. 

Prejavy dehydratácie:

Medzi hlavné prejavy dehydratácie patrí:

  • Sucho v ústach, suchá pokožka
  • Tmavo sfarbený moč
  • Podráždenosť
  • Únava, ospalosť a malátnosť
  • Neschopnosť sústrediť sa
  • Pokles fyzickej a duševnej výkonnosti
  • Závraty a mdloby,
  • Bolesť hlavy,
  • Búšenie srdca, výkyvy krvného tlaku

Dehydratácia môže zvyšovať riziko vzniku zápchy, opuchov končatín a zadržiavanie vody v tele, bolesti hlavy, infekcií močových ciest, porúch funkcie obličiek a ďalšie.

Tip: Viete ako na detoxikáciu organizmu aj s pomocou vody a správneho pitného režimu?

Aké množstvo vody treba vypiť?

To, koľko tekutín by sme mali za deň vypiť, je veľmi individuálne. Nedá sa presne určiť, že pre správne fungovanie organizmu musíme denne vypiť napríklad dva litre vody. 

Pitný režim ovplyvňuje mnoho ďalších vedľajších faktorov. Ide napríklad o váhu, vek, zdravotný stav človeka, fyzickú aktivitu, prostredie, v ktorom sa pohybujeme, teplotu a podobne. 

Určitú časť denného príjmu tekutín poskytuje aj strava, ak ide o potraviny obsahujúce vodu, ako je ovocie a zelenina.

Káva a pitný režim

Obrázok od suju-foto z Pixabay

Ak aj vy patríte medzi milovníkov kávy, je dobré mať na pamäti niekoľko zásad, ktoré pri vychutnávaní si voňavej šálky kávy vždy dodržíte.

Pri pití kávy treba viac dbať na pitný režim, pretože kofeín, ktorý káva obsahuje, môže byť močopudný. Práve preto netreba zabúdať na príjem čistej vody, ktorá by tento dôsledok vyvrátila. 

Mnohí vedci sa však nevedia dohodnúť na jednom názore, niektorí toto tvrdenie potvrdzujú, iní vyvracajú s odôvodnením, že káva močopudná nie je, ak sa správne pije a je kvalitná. Avšak je odporúčané, aby ste si pri jej pití dopriali aj dúšok vody.

10 výhod pitného režimu

1. Zlepšený výkon mozgu a pamäť

Dokonca aj mierna dehydratácia môže ovplyvniť vašu pamäť, náladu, aj koncentráciu. Pridanie len niekoľkých pohárov vody do vášho denného príjmu môže mať pozitívny vplyv na lepší výkon mozgu, môže stabilizovať vaše emócie a dokonca bojovať proti pocitom úzkosti.

2. Lepšie trávenie

Ľudské telo potrebuje vodu aj na správne trávenie. Voda sa denne podieľa na metabolických procesoch a jej optimálny prísun môže zrýchliť trávenie a zabezpečiť pravidelné vyprázdňovanie. 

Voda by sa mala prijímať radšej častejšie, najlepšie v menších množstvách. Bez dostatočného množstva môžete pociťovať plynatosť, nadúvanie, pálenie záhy a iné nepríjemnosti, ktoré môžu poškodiť kvalitu vášho života. Zvýšenie príjmu tekutín môže pomôcť, aby sa veci opäť pohly správnym smerom.

3. Pomoc aj pri chudnutí

Mnohí ľudia v snahe udržať si kalorický deficit a jesť menej, často zabúdajú i na vodu. Pričom voda neobsahuje žiadne kalórie a navyše dokáže krátkodobo do istej miery zaplniť žalúdok a tak odpútať myseľ od jedla. Nie nadarmo sa hovorí, že hlad je prezlečený smäd. 

Pri zdravom chudnutí netreba zabúdať ani na dostatočný prísun ovocia a zeleniny s vysokým obsahom vlákniny a vody. Preto si sami správnym pitím vyskúšajte, či ste skutočne hladní alebo je to len pocit smädu.

4. Energia pre svaly aj kĺby

Pri zvýšenej fyzickej aktivite rozhodne pitný režim nezanedbávajte. Môže sa to odzrkadliť na výkone a na kvalite svalov a kĺbov. Voda je dôležitá pre transport živín a zabezpečuje rast a regeneráciu. Pri fyzickej aktivite sa vo veľkej miere vylučuje pot, voda aj minerálne látky z tela a je potrebné ich dopĺňať aj počas aktivity.

5. Lepšia regulácia telesnej teploty

Pre zachovanie rovnováhy, udržanie správnej telesnej teploty, je potrebné pravidelne dopĺňať vodu do tela, aby bolo schopné spracovať živiny a udržať si zdravý stav.

6. Prevencia obličkových kameňov

Nedostatočná hydratácia môže zvýšiť riziko vzniku obličkových kameňov, infekcií močových ciest aj zápchy. Prísun dostatočného množstva vody môže pomôcť znížiť koncentráciu minerálov v močovom trakte a zabrániť vzniku močových kameňov. Voda tiež pomáha vyplaviť škodlivé baktérie z močového mechúra a môže pomôcť pri prevencii infekcií močových ciest.

Photo by Francesca Hotchin on Unsplash

7. Zlepšená detoxikácia

Dostatočný príjem vody podporuje aj detoxikačné systémy, ktoré pomáhajú odstraňovať odpadové a škodlivé látky z tela. 

Viete ako detoxikovať svoje telo?

8. Menej bolesti hlavy

Mnohokrát je prvou reakciou pri bolesti hlavy siahnutie po tabletke, avšak najčastejšou príčinou je iba nedostatočný prísun tekutín. Byť neustále dobre hydratovaný môže pomôcť udržať bolesť hlavy pod kontrolou.

9. Lepšia pokožka

Ľudská koža sa skladá prevažne z vody, preto niet divu, že stav vašej kože do značnej miery závisí na tom, koľko vody pijete. Z dostatočného prísunu vody vyzerá pleť sviežo a napnuto.

Pre udržanie mladého vzhľadu, stačí zaradiť do denného príjmu zdravú mineralizovanú vodu. Na zdravie! Na sviežu a žiarivú pleť, jej pružnosť a vitalitu.

10. Viac energie

Cítite sa oslabený, bez energie alebo pociťujete mdloby? Nie vždy musí byt’ riešením energetický nápoj alebo piata káva v poradí. Dúšok čerstvej jemne mineralizovanej vody vás rozhodne osvieži a to aj bez vedľajších negatívnych účinkov a navýšených kalórií.

Tipy, ako dodržiavať pitný režim

Potreba dodržiavať pitný režim je všeobecnou zásadou zdravého životného štýlu, ktorú by ste mali priučiť aj vaše deti. Pitný režim je pre telo a jeho správne fungovanie nevyhnutné a je potrebné ho dodržiavať. 

I keď môžete mať veľké množstvo informácií o tom, aký je pitný režim dôležitý, častokrát naň zabúdame. Ak na jeho dodržiavanie nemáte čas alebo neviete kde začať, inšpirujte sa nasledovnými jednoduchými tipmi, za ktoré vám telo určite poďakuje.

1. Nájdite si rovnováhu

Pri pitnom režim je veľmi dôležité nájsť si vlastnú rovnováhu medzi príjmom a výdajom tekutín. Netreba sa vždy riadiť iba pocitom smädu, ale pitný režim by ste si mali rozložiť rovnomerne počas celého dňa. Ak naopak často zabúdate piť, existuje množstvo aplikácií, ktoré vám pripomenú, že je čas na ďalší pohár vody. Skúste piť v menších dávkach a častejšie.

2. Ak vám nechutí čistá voda

Hlavnú zložku pitného režimu by mala tvoriť kvalitná čistá voda, no tá však nemusí neustále chutiť každému, a preto môže byť vhodné to raz za čas obmeniť. Aj minerálne vody by sa mali čas po čase obmieňať. 

Photo by Kaizen Nguyễn on Unsplash

Ak vám je nepríjemné piť iba čistú vodu, no nechcete priberať zo sladkých vôd, pripravte si infuzovanú vodu. Stačí, ak si do vody pridáte nejaké ovocie, napríklad jahody alebo pomaranč, zopár plátkov citróna, mätu, po prípade prírodné sladidlá a po niekoľkých hodinách bude mať voda hneď príjemnejšiu a lahodnejšiu chuť.

3. Dávajte si pozor na to, čo pijete

Zdravý pitný režim nemusí byť založený iba na pití čistej vody, no rozhodne nie je jedno, čo pijete. Do pitného režimu sa nezapočítava káva, ktorá môže odvodňovať, alkoholické nápoje a napríklad ani čierny čaj. Pozor aj na príliš sladké nápoje, ktoré môžu zvyšovať pocit smädu a obsahovať množstvo cukru.

Viete, čím nahradiť cukor?

4. Prispôsobte príjem tekutín vonkajšiemu prostrediu a aktivitám

Veľa športujete? Zdržiavate sa v teplom prostredí? V tom prípade určite zvážte zvýšenie denného prísunu tekutín. Pitný režim je nepochybne dôležitý aj s príchodom letných horúčav.

5. Vytvorte si pravidelné návyky

Ak vám robí problém alebo dokonca zabúdate na pitie tekutín, snažte sa vytvoriť návyky. Pite aj vtedy, ak necítite pocit smädu. Dajte si napríklad pohár vody ku posteli, ktorý hneď ráno vypijete, napite sa pred každým jedlom, prípadne po jedle. Vytvorte si pravidelné návyky, kedy budete piť. Po čase si zvyknete a vaše telo si bude pýtať tekutiny už automaticky.

6. Využite štýlovú fľašku

Veľmi účinnou pomôckou môže byť aj štýlová fľaša, ktorú môžete neustále nosiť so sebou. Sklenené fľaše s trendy nápisom, farebnými témami alebo fľaše s charakteristickým vzorom, ktorý sa vám páči, sú nielen krásnym doplnkom, ale aj pripomienkou k tomu, aby ste dodržiavali pitný režim. 

Treba však obsah pravidelne dopĺňať a počítať si alebo značiť, koľko fľašiek sa vám za deň podarilo vypiť.

O svoje telo sa treba starať nielen zvonku, ale aj zvnútra. Vyvážená strava a pravidelný prísun vody sa odzrkadlia na celkovom vyžarovaní, na nálade, na sebavedomí a hlavne na vašom zdraví. Nalaďte sa pozitívne a doprajte si pôžitok hoci aj z “bežnej” pitnej vody z kohútika. 

Dominika Blchová, PoctiveSEO.sk

Zanechajte nám komentár