Je prerušovaný pôst vhodný pre každého?

 Je prerušovaný pôst vhodný pre každého?

Prerušovaný pôst (intermittent fasting) je v posledných rokoch horúcim trendom. Podľa niektorých zdrojov pomocou neho dokážete schudnúť, zlepšiť si metabolizmus ba dokonca predĺžiť život. Existuje niekoľko spôsobov prerušovaného pôstu, ktoré vám postupne predstavíme. Ešte skôr, ako sa však do toho pustíte, by ste sa mali určite poradiť so svojim lekárom a preveriť si, či je tento spôsob stravovania pre vás vhodný.

V tomto článku sa dozviete:

  • Čo je to prerušovaný pôst.
  • Aké spôsoby prerušovaného pôstu poznáme.
  • Čo všetko je v ňom povolené.
  • A čo je, naopak, zakázané.

Čo je to prerušovaný pôst?

Od roku 2019 je prerušovaný pôst najtrendovejším spôsobom chudnutia a slovné spojenie intermittent fasting je v posledných rokoch jedno z najvyhľadávanejších vo vyhľadávači Google. Zahŕňa „stravovacie okno“ a „pôstne okno“, čo sú cykly jedenia a obdobia bez jedla. Ak ho praktizujete správne, má veľa zdravotných benefitov. Rozhodne však nie je tento spôsob stravovania vhodný pre každého a je tiež pomerne kontroverzný, pretože názory odborníkov naň sa rôznia.

Výhody prerušovaného pôstu

  • úbytky na váhe
  • zvýšené spaľovanie tuku
  • priaznivý efekt na reguláciu inzulínu a krvného cukru
  • možné priaznivé účinky na diabetes 2.stupňa
  • lepšie mentálne zdravie a koncentrácia
  • viac energie
  • lepšia produkcia rastového hormónu
  • lepší lipidový profil
  • dlhovekosť
  • zníženie zápalov
  • jednoduchší životný štýl

Možnosti prerušovaného pôstu

16:8

Tento spôsob prerušovaného pôstu zahŕňa 8 hodín stravovania a 16 hodín pôstu. Všetky svoje jedlá dňa zjete v priebehu 8-hodinového stravovacieho okna a v priebehu 16-hodinového okna sa postíte. To, či vynecháte raňajky alebo večeru, je vyslovene na vás. Niektorí ľudia napríklad začínajú svoj deň neskorými raňajkami o 10h ráno, okolo 14h si doprajú obed a stravovacie okno zatvárajú večerou o 18h.

Konferencia Pre zdravie ženy v Bratislave 2021 – ONLINE PRENOS (LIVE STREAM)

20:4

Tento spôsob zahŕňa to 4-hodinové stravovacie okno a 20-hodinový pôst. Môžete napríklad jesť každý deň od 14h do 18h a zvyšných 20 hodín sa postiť. To by znamenalo, že počas tohto obdobia budete jesť buď jedno veľké, dlhé jedlo alebo dve menšie jedlá. Tento spôsob však nie je vhodný pre ženy, pretože by mohol narušiť ich hormonálny systém.

14:10

Tento spôsob prerušovaného pôstu je najideálnejší pre ženy. Je ideálnejší ako 16:8. Potravu budete prijímať po dobu 10 hodín ( napr. od 8h do 18h) a zvyšok času budete držať pôst.

24:7

Tento druh prerušovaného pôstu znamená, že budete jeden deň v týždni držať 24-hodinový pôst. Napríklad vaše posledné jedlo pred pôstom bude večera v nedeľu večer o 18h a ďalšie jedlo si doprajete až nasledujúci deň, v pondelok o 18h.

Lekárka s celostným prístupom, MUDr. Diana Porubčanová: Pokiaľ má žena na prvom mieste seba a svoje potreby, prejaví sa to aj na jej okolí.

5:2

Tento spôsob je odborníkmi najviac odporúčaný. V rámci neho jete 5 dní v týždne normálne a zvyšné 2 dni v týždni prijímate iba 500 kalórií za deň. Môžete ich konzumovať počas celého dňa alebo ako jedno jedlo v tom danom dni.

Každý druhý deň

Tento spôsob je alternatívou k predchádzajúcemu, kedy namiesto dvoch dní, počas ktorých budete prijímať iba 500 kalórii, tak budete robiť každý druhý deň. To znamená, že jeden deň sa budete stravovať bežne a na ďalší deň prijmete iba 500 kalórií.

36-hodinový pôst

Potom, čo napríklad zjete večeru v nedeľu večer budú vašim ďalším jedlom až raňajky v utorok ráno. V pondelok teda nebudete jesť vôbec nič.

Čo je povolené

Počas pôstneho okna nie sú povolené žiadne smoothie, šťavy, džúsy, káva s mliekom ani sladené nápoje. Je povolená iba čistá voda, nesladený bylinkový, zelený alebo ovocný čaj alebo káva bez mlieka a cukru. Zároveň dbajte na to, aby ste vo svojom stravovacom okne prijali nutrične bohaté jedlá a pokryli tak potrebu svojho organizmu na vitamíny a minerály.

Čo sa neodporúča

Neznamená to, že v stravovacom okne môžete jesť čokoľvek. Aj tu by ste sa mali vyvarovať cukru, bielej múky, fast foodov, vyprážaných jedál a podobne. Vašim cieľom by myli byť zdravé a vyvážené jedlá bohaté na ovocie a zeleninu. Mali by ste tiež konzumovať dostatok bielkovín, zdravých tukov a komplexných sacharidov.

Prekyslenie – pohľad urológa

Kontraindikácie

Nikdy nedržte prerušované hladovanie ak ste tehotná a dojčiaca matka a tiež vtedy, keď ste v minulosti trpeli poruchami príjmu potravy. V prípade, že sa liečite na nejaký druh chronického ochorenia, sa vždy vopred poraďte so svojim lekárom.

Skúšali ste už niekedy držať prerušovaný pôst? Ako vám to išlo?

 

 

 

 

 

Zanechajte nám komentár